Przejdź do głównej zawartości

Dzieci uczą się inaczej.

 Granice mojego języka oznaczają granice mojego świata.
Ludwig Wittgenstein.

Wiemy doskonale, jak ważne jest uczenie się języków obcych. Dzieci przyswajają je szybciej z uwagi na specyfikę procesu nauczania. Biorą udział w zajęciach organizowanych w przedszkolu i w szkole, często chodzą też na dodatkowe kursy językowe. Zdarza się jednak, że nie widać spodziewanych efektów. Kochani Rodzice, trzeba na nie poczekać...

dziecko

Co jest ważne, co ważniejsze?

Wydaje nam się, że dziecko po kilku zajęciach powinno mówić pierwsze słowa i powtarzać słówka z lekcji. Zarówno okres ciszy jest bardzo ważny dla dalszych etapów nauki, jak i opanowanie języka biernego, czyli zwrotów stosowanych przez nauczyciela. Lekcje nie sprowadzają się tylko do śpiewania i kolorowania. Najważniejsze w trakcie tych aktywności jest utrwalanie wyrażeń. Do zwiększenia motywacji nie są potrzebne też testy i oceny. Dziecko chodzi na zajęcia, bo je lubi, darzy sympatią swoich rówieśników i nauczyciela, dobrze się na nich czuje. Dobra zabawa i miła atmosfera zdziałają więcej niż przepytywanie. Uczniowie czują się też bezpieczniej, gdy bazują na opanowanym już wcześniej materiale. Stąd nieustanne powtórki, które są dodatkową szansą na płynne opanowanie języka obcego.

Dorośli uczą się zupełnie inaczej, dlatego tak ważne jest, aby uświadomić sobie te różnice i pamiętać o nich w trakcie wspólnej nauki w domu. O tym, co robić i jak mówić, żeby dzieci uczyły się w domu i w szkole, porozmawiamy na warsztatach, które wkrótce zorganizuję. Więcej informacji o nich pojawi się tu już lada moment.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Nauka przez zabawę, czyli poszukiwanie ukrytych obrazków.

Dzieci uwielbiają kredki i kolorowanki, a w połączeniu z zadaniem, jakim jest odnalezienie ukrytych, małych elementów na dużym obrazku, jest to dla nich prawdziwa frajda! Co więcej, gdy to wszystko obejmuje jeszcze angielskie słówka, a zakończone jest dodatkową grą, wszyscy są zadowoleni: nauczyciele, bo uczniowie są zaangażowani na 200%, rodzice, gdyż ich pociechy znają coraz więcej zwrotów i dzieci, bo jest to dla nich zawsze nowe, wciągające wyzwanie.

Książki Hidden Pictures to seria, na którą składają się 60-stronnicowe karty pracy. Każda strona zawiera jeden, duży obrazek otoczony mniejszymi, które należy odnaleźć na tym dużym i pokolorować. Na kolejnych kartkach słownictwo powtarza się, aby można je było utrwalić, ale rysunek jest zawsze inny. Wyrazy są na wszystkich poziomach, począwszy od cat i apple aż do mallet czy wishbone.

Gdy mali detektywi odnajdą już wszystkie elementy, liczą je, określają ich położenie i kolor, zapamiętują je i wymieniają po chwili wszystkie. Baw…

Jak mówić...?

Czytacie po angielsku, rozumiecie teksty, znacie zasady gramatyczne i słownictwo, ale nie umiecie mówić? Co zrobić, aby pokonać trudności i nabyć tę najpraktyczniejszą umiejętność?

Trzeba po prostu rozmawiać...  Ale przecież nie potraficie, robicie to źle. To jest błędne koło. Jeśli jesteście na początku swojej komunikacyjnej drogi, to nie możecie od siebie za dużo wymagać.
Tak samo jest z nauką chodzenia - aby nauczyć się chodzić, trzeba chodzić, a nie uczyć się o chodzeniu. Nie obędzie się bez upadków i siniaków, ale ciągła praktyka pozwala nam w końcu szybko biegać.

Aby mówić po angielsku, trzeba mówić! W przyswajaniu języka ważne jest więc nie nauczanie, a wsparcie i wzmocnienie dobrego, mądrego rozmówcy. Skoro już jesteśmy przy mówieniu, to warto poczytać o nauce słówek.

Karty edukacyjne z Biedronki

W aktualnej ofercie Biedronki można znaleźć karty edukacyjne do nauki języka angielskiego - Angielski pierwsze zdania i zwroty. Dostępne w dwóch zestawach uwzględniają przedział wiekowy i wynikające z niego możliwości i potrzeby dzieci. Pierwszy, dla maluchów od 3 do 5 lat, zawiera obrazki z najważniejszymi słówkami. Drugi, dla starszych uczniów w wieku od 6 do 9 lat, przedstawia pierwsze zdania i zwroty. Za pomocą kolorowych ramek wyróżnia pytania i odpowiedzi twierdzące oraz przeczące. 55 dwustronnych kart ma wygodny do trzymania w dłoni format, a użyte barwne ilustracje ułatwiają zapamiętywanie. Dokładna instrukcja jest załączona do zestawu, ale sami twórcy kart zachęcają do kreatywnego tworzenia ćwiczeń. Jak je wykorzystać? Uczniowie otrzymują karty z odpowiedziami i dopasowują je do kart zawierających pytania tworząc w ten sposób krótkie dialogi. Mogą też z wybranych kart wskazać właściwą unosząc ją do góry lub zgadnąć, która zniknęła po uprzednim zabraniu jej przez rodzica lub…